Work sample 1

SUUNNITELMA

Käytettävä laitteisto:                    
Kaksi täyskennorunkoa, neljä objektiivia, kaksi käsisalaamaa(+jalustat), yksi akuilla toimiva kompaktisalama (varalla), valonmuokkain, ladattavia paristoja, jalusta, päätelaite langattomaan valokuvaukseen, filtterit (varalla) rungoille vara-akut, muistikortit (CF+XQD+SD), yksi pokkarikamera (varalla), AC-varavirtalähde, kannettava tietokone, siirtokovalevy
 

Käytettävät ohjelmistot:             
Lightroom, Phoshop CS, (mahdollisesti Aurora HDR) (tether-ohjelmisto/sovellus)

Kuvaussuunnitelma:                                          
Asiakkaalla on jatkuva tarve valokuville, jotka esittelevät Naantalin seudun matkailukohteita, yrityksiä ja ravintoloita. Kohderyhmänä heillä on sekä kotimaiset että ulkomaiset turistit. Asiakkaalle kuvataan yksi kokonaisuus. Esimerkiksi: Naantalin kulttuurikohteet, Naantalin geokohteet, Naantalin aktiviteetit, Naantalin "salaiset helmet" tai Rengastie -kokonaisuus, Naantalin kahvilat tai Naantalin suosituimmat ruoka-annokset.

Valokuvaaja toimittaa asiakkaalle käsiteltävät kuvat verkkopalvelun kautta, jonka kautta asiakas valitsee lopulliset kuvat. Tarkkaa määrää ei ole sovittu, mutta arvioitu määrä on noin 10-15 kpl. Lopulliset, käsitellyt kuvat toimitetaan asiakkaalle sähköisesti Valokuvaajan salatun ja salasanalla suojatun pilvipalvelun välityksellä.



TOTEUTUS
Asiakkaalla on jatkuva tarve valokuville, jotka esittelevät Naantalin seudun matkailukohteita, yrityksiä ja ravintoloita. Kohderyhmänä heillä on sekä kotimaiset että ulkomaiset turistit.

Halusin tehdä nimenomaan Visit Naantalille Pro Bono – hengessä tämän näyttötyön. Luotan siihen, että tämä ensimmäinen yhteistyö tulee kantamaan myös kaupallisen asiakkuuden. He myös toimivat paljon erilaisten freelance-kuvaajien kanssa, joten heillä on jo valmiiksi kokemusta valokuvien kanssa työskentelystä. Lisäksi he tietävät tarkkaan millaisia kuvia he tarvitsevat markkinoinnissa.

Haasteet

Asiakkaan kanssa kommunikaatio oli helppoa ja samalla haastavaa. Ensin suunnittelimme yhdessä paikallisesti asiakkaan kanssa kuvauspäivän sekä varapäivän. Tämä siksi, koska asiakkaalle on erittäin tärkeä millaisessa säässä kuvat ovat kuvattu. Mielellään aurinkoisena tai puolipilvisenä päivänä. Tämän jälkeen kommunikoimme sähköpostitse sekä puhelimitse. Asiakkaan sesonki aiheutti jonkin verran viiveitä sekä sopimusten allekirjoittamisessa sekä lopullisten kuvien valinnassa. Kuvauspäivänä sain asiakkaalta pienen pohjustuksen millaisia kuvia he haluavat. Myös osallistujien kuvauslupa oli haasteellista ja päädyimme yhdessä asiakkaan kanssa ratkaisuun mitä he ovat käyttäneet myös muiden kuvaajien kanssa. Oppaan yhdessä valokuvaan kanssa kysyvät kuka/ketkä eivät halua näkyä asiakkaan markkinointiin otettavissa kuvissa. Kieltäytyjiä oli vain yksi perhe ja näin ollen heitä ei myöskään näkynyt kuvissa.

Toteutus

Päivää ennen sovittua kuvauspäivää säätiedotus lupasi sadetta tai pilvistä. Puhelimitse sovimme, että tehdään kuvaus epävarmuudesta huolimatta. Todella vaihteleva sää aiheutti teknisiä haasteita, koska luonnonvalo vaihtui pilvisestä kovaan auringonpaisteeseen. Toteutus oli myös erittäin haastavaa, koska asiakkaan kuvauskohteet olivat opastettuja, tarkkaan aikataulutettuja kierroksia turisteille. Toinen näistä vartioitu, Kultarannan Puutarha. Nopeatempoinen kierros aiheutti myös valokuvauksellisien kuvakulmien hakemiselle haasteita. Lisäksi muuttuvan sään vuoksi jouduimme perumaan yhden suunnitellun kohteen kuvaamisen kovan tuulen vuoksi (saaristoristeily). Projektiin käytetty aika meni aika tasan sekä itse kuvauspäivän että jälkikäsittelyn ja yhteydenpidon kanssa.

Välineet, jälkikäsittely ja toimitus

Mukanani oli kuvaussuunnitelman mukainen välineistö, mutta kuvauskohteiden haastavuuden vuoksi suuri osa välineistä jäi hyödyntämättä. Alustava kuvien valitseminen alkoi jo kotimatkalla. Merkitsin suoraan kameraan viiden tähden kuvat ja nämä kuvat olivat valmiiksi jo valittu Lightroomiin tuotaessa.  Tämä oli erittäin tuottavaa työskentelyä. Lähetin asiakkaalle esivalitut kuvat, joista asiakas sai valita 15 käsiteltävää kuvaa. Tämä toteutettiin pilvipohjaisella DAM (Digital Asset Managment) järjestelmällä. Asiakas valitsi järjestelmässä kuvat ja myös kirjoitti kommentteja kuviin.  Lopulliset, asiakkaalle toimitetut kuvat hakusanoitettiin Lightroomissa ja muokattiin sekä Lightroomissa että Photoshopissa. Erillisiä lisäohjelmia ei käytetty. Kuviin tehtiin lähinnä valkotasapainon säätöjä, rajauksia sekä pieniä väri ja kylläisyysmuutoksia.

Oma arviointi

Kuvauspäivänä selvisi hyvin nopeasti tehtävän haastavuus. Haastavuuden toi lähinnä nopeasti vaihtuvat kuvauspaikat, nopeasti vaihtuva luonnonvalo sekä kuvauspaikkojen rajallisuus.
Kuvia kertyi korteille lähes 700 erilaista ja esivalintaan valitsin lähes 100 kuvaa.
Tämä toteutus opetti sen, että esimerkiksi oppaista pitää ottaa sarjana kuvia. Asiakas oli todella tarkka esimerkiksi siitä millainen ilme oppaalla on. Tämä on täysin ymmärrettävää. Kuvaajana minun olisi pitänyt tietysti ottaa kuvia eri ilmeillä. Myös kamerateknisesti olisi ehkä voinut luottaa johonkin puoliautomatiikkaan, koska sää ja tilanteet vaihtuivat niin nopeasti.

Lopulliset kuvat ovat mielestäni sellaisia mitä asiakas tarvitsee markkinoidessaan palvelua kuluttajille. Informatiivisia, selkeitä ja raikkaita.

Ihmisten kuvauslupiin tällaisessa tilanteessa tulen kysymään apua ja erilaisia toimintatapoja, koska nyt itsellä on vähän epävarma olo suullisesti annetusta lupauksesta.

Myös esikatselukuvien määrä oli ehkä liian suuri, koska mielestäni asiakas ei valinnut käsiteltäviin kuviin sellaisia mitkä mielestäni olisi kannattanut ehdottomasti valita.

Tämä työnäyte oli hyvä, koska tällaisille töille tulee olemaan jatkuva tarve. Matkailualan toimijoilla, varsinkaan pienillä, mutta myös kunnilla tai kaupungeilla, ei ole tarpeeksi hyvälaatuisia kuvia markkinoitiin, jota tarvitaan yhä enemmän. Myös kuvien uusimistarve tulee nopeutumaan lähitulevaisuudessa.  Uskon että tulevaisuudessa suomalaiset matkailijat tulevat matkailemaan yhä enemmän kotimaassa.
 

FLIKSI | Photographer Jami Jaakonen
Spelttitie 6 A Helsinki, Finland
email: jami@fliksi.fi | mobile: +358 40 869 1280
VAT ID: FI23712641 
© 2020

  • LinkedIn
  • Twitter
  • White Instagram Icon